gardinomtag

 
Jag fortsätter på den inslagna vägen; gardiner. Men den här gången gäller det köksgardinerna. Jag hade bestämt mig för att jag ville ha mina turkosblåa längder, men det var ett problem:
 

 
Min åsikt är att det är helt okej att ha längderna bara hängandes om man har en snygg gardinstång, vilket jag inte tycker att jag har, men jag vill samtidigt inte dra för dem helt för att gömma den fula stången eftersom det försvinner för mycket ljus på det viset. Lösningen på problemet: gardinomtag. Finns att köpa i olika varianter men det är ju mycket roligare att göra egna :-)
 
 
Till den enkla variant jag gjorde behöver man pärlor och tråd. Jag valde pärlor som gick i samma toner som gardinerna, men det kan ju vara precis lika snyggt att välja en färg som bryter av helt. 
 
 
Mät ut hur lång tråd som behövs och sen är det bara att börja trä på pärlorna. 
 
 
Det behövs krokar i väggen för att hänga omtagen på. I de flesta väggar går det säkert bra att bara skruva in den typ av krok som jag köpte, men för att vara på den säkra sidan bestämde jag mig för att använda plugg. 
 
 
Borrade, pluggade och skruvade i kroken 20 cm upp från fönstrets nedre kant och sen återstod bara att hänga upp gardinerna och sätta dit omtagen. 
 
 
 
Ännu ett lyckat gardinprojekt till ända. Till och med Smurfarna är nöjda :-)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0