panta mera...

 
...eller fyll fönsterbrädan av små växthus. 
  
 
Idag tog jag tag i projektet med omplantering, för mina citronträdsplantor hade börjat få det riktigt trångt.
 
 
Det var till och med en liten stickling som tittat fram utanför miniväxthuset :) Och avokadokärnans 'svans' hade blivit så lång att den nådde till botten av glaset. 
 
 
Den första omgången citronplantor satte jag i gamla konservburkar. Vet inte hur det funkar att plantera i dem, men jag tycker det ser så fint ut så jag hoppas det går bra. 
 
 
Den andra omgången satte jag i 'vanliga' krukor.
 
 
Avokadokärnan fick en egen kruka. Av det jag har läst på nätet så ska man egentligen vänta med att plantera den tills dess att det kommit en grodd, men eftersom man kan sätta avokadokärnor direkt i jord istället för i vattenglas som jag gjort, så tänkte jag att det nog funkar om jag har den i ett 'växthus'. 
 
 
Jag vet faktiskt inte om det är meningen att plantorna ska klara sig utan växthusen nu, men jag tycker den här våren har varit lite solfattig och kall hittills så jag valde att sätta en avskuren petflaska över alla krukorna. Lite extra hjälp kan väl inte skada?
 
 
Jag trodde aldrig att det skulle vara så här roligt att hålla på och plantera :) Lyckas jag med det här projektet så kommer jag absolut att fortsätta och prova andra frön och kärnor :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria Ekblad

Åh vad roligt! Jag borde också ta tag i att planera om en del av mina växter!

Svar: :)
vajb

2015-04-17 @ 14:02:32
URL: http://dreamsof.se/
Postat av: Johanna Kreater

Åh vad kul att det har blivit så fina (och många!) plantor! Jag är verkligen superdålig på det här med att odla men blev supersugen att prova igen när jag såg det här :)

Svar: :)
vajb

2015-04-23 @ 15:53:43
URL: http://jmkreater.blogspot.se
Postat av: Anna María

Vad många härliga plantor! Och superfiffigt med PET-flaskor som växthus!

Svar: Tack! :)
vajb

2015-04-26 @ 14:16:35
URL: http://annamarialarsson.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0