hirsgröt med blåbär

 
Det finns de som vaknar och är hungriga, som kan kliva direkt från sängen till frukostbordet. Jag tillhör inte den kategorin. Tanken på mat precis när jag vaknat gör mig snarast lite lätt illamående. Jag behöver vara uppe i ungefär en timme innan hungern kommer. En riktig 'slow-starter'.
Men frukost är fortfarande ett viktigt mål för kroppen, oavsett om man äter det direkt eller efter en stund, och en av mina favoriter är hirsgröt med blåbär. 
 
 
Det här behövs:
 
ca 2 msk frusna blåbär
1 dl hirsflingor
2 dl vatten
1 nypa salt
 
Gör så här:
 
Lägg blåbären i en skål eller djup tallrik.
Häll hirsflingorna, vatten och salt i en gryta och koka ca 3 min.
Häll gröten över blåbären och rör om.
 
 
Hirs är ett av de första sädesslag som människan började odla. Det är naturligt fritt från gluten och rikt på mineraler, till exempel innehåller det fyra gånger så mycket järn som råris. 
Förutom att göra gröt kan man använda hirsflingor om man blandar egen müsli eller i bröd. Jag använder dem som ett glutenfritt alternativ till ströbröd, till exempel när man gör biffar av olika slag. 
 
Blåbär är även det fullt med en massa nyttigheter och här kan man läsa mer om det. 
 
 
Servera gärna med frukt till så blir det en härligt färgglad frukost :) Smaklig måltid!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0