läst i maj

Att läsa flera böcker samtidigt har jag lärt mig kallas 'slalomläsning'. Jag har nästan alltid tre böcker igång, för på det sättet har jag konstant tillgång till en historia och den här månaden läste jag ut en av varje. 
 
 
En som ligger på sängbordet. 
 
Den här månaden var det 'Jazz' av Toni Morrison. En av mina absoluta favoriter. Jag gillar hennes språk och hur hon bygger upp berättelsen. 
Den här utspelar sig i Harlem på 1920-talet. Det är berättelsen om Violet och Joe Trace. Hur de av en slump träffas vid arbetet på bomullsfältet. Hur det kommer sig att de hamnar i Harlem och hur det kommer sig att Joe Trace förälskar sig i den unga Dorca och vad den kärleken leder till. 
 
 
En i pocketfodralet som följer med mig på tåget.
 
Under maj månad reste jag med Isabel Allende och hennes historiska roman 'Inés-min själs älskade'. 
Inés Suárez är en kvinna som har levt på riktigt och var omtalad på sin tid, men hennes historia har fallit i glömska tills nu, då Isabel Allende bestämde sig för att tecka hennes porträtt. 
1537 beger hon sig iväg från Spanien till Nya Världen för att leta rätt på sin man, som åkt några år tidigare men inte hörts av. Hon återfinner honom inte. Istället förälskar hon sig i Pedro de Valdivia och följer med honom för att erövra det område som idag heter Chile.
En lättläst och väldigt intressant bok ur två historiska perspektiv; dels hur den vite mannen från Gamla Världen förgrep sig på detta 'nya' område och den rådande kvinnosynen på den tiden. 
 
 
En ljudbok. 
 
Det är ett perfekt sällskap när man ska göra mindre roliga saker, som till exempel att kratta löv.
I lurarna är det 'När man skjuter arbetare' av Kerstin Thorvall jag lyssnar på. Jag valde faktiskt boken på sin titel, tänkte att den skulle handla om det politiska läget som rådde i Sverige i början av förra seklet. 
Visst förekommer det, men det är en bihistoria i denna bok, som visade sig vara första delen i en triologi, om Kerstin Thorvalls liv. 
'När man skjuter arbetare' är berättelsen om hennes föräldrar, den manodeprissiva pappan och den undergivna mamman. Det är välskrivet och det är intressant, även om det stundtals blir jobbigt lyssna på hur pappans psykiska sjukdom påverkar familjen. 
Mycket läsvärd och jag kommer definitivt läsa de andra två delarna. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Oh, det lät som bra boktips! Har nog inte hört om någon av dem tidigare! Jag har utmanat mig själv att hinna läsa 50 böcker i år. :) Så jag ska nog ta & leta reda på de där böckerna. Älskar historiska böcker! Jag lyssnar alltid på ljudbok, så bra när man samtidigt vill pyssla med annat.

Svar: Ja, ljudböcker är en fantastisk uppfinning :)
vajb

2015-06-05 @ 22:53:59
URL: http://emmamatildahoglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0