fjäderlampa

 
Mycket kom emellan när jag skulle göra mitt bidrag till Monthly Makers tema 'Magi' och kanske är jag försent ute, men jag måste ju hur som helst visa resultatet. 
Jag ville göra ett par änglavingar, det var min utgångspunkt och sen undrade jag om det kanske gick att sätta dem på en av de lampor som jag loppisfyndade för ett tag sen... 
 
 
Det jag använde var lampskärmen, fjädrar, ståltråd och ett vitt sidenband. 
 
 
Jag klippte en lagom lång bit av ståltråden och böjde till den. Det sidenband jag behövde var lika långt. 
 
 
Började med att vika en ca 1 cm bred kant på bandet och sy fast fjädrarna. Därefter vek jag bandet runt om och sydde en gång till så att det blev en kanal. 
 
 
I kanalen trädde jag in ståltråden och satt en pärla i varje ända för att hålla den på plats. Eftersom lampskärmen skulle sitta på väggen så tog jag bort tyget på ena sidan och på den andra sydde jag fast vingarna för hand. 
 
 
Klar! Jag gilar verkligen strukturen som fjädrarna ger, men lite av 'änglavings-känslan' försvann i och med att jag i hobbybutiken förälskade mig i de bruna, prickiga fjädrarna. Men å andra sidan så är det ju lite uggla över dem... :)
 
 
Lampan tog plats i hallen, där den är i sällskap med den rostiga ljuslyktan jag gjorde till Återbrukstemat :)
 
 
Och tänd. Visst blev den fin? :) 
 
 
 
Ett roligt och inspirerande tema :) Och jag har lyckats göra ännu en lampa :)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Lundin

Men wow, så häftig idé :)

Svar: Tack! :)
vajb

2015-05-30 @ 11:03:41
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Den blev verkligen jättefin, särskilt när den är tänd! Magiskt :)

Svar: Tack! :)
vajb

2015-06-01 @ 09:27:21
URL: http://bympv.blogg.se/
Postat av: Netti

Det är alltid roligt med egna ideer och lampan blev jättefin :-D

Svar: :) Tack så mycket!
vajb

2015-06-02 @ 20:52:06
URL: http://starby.devote.se
Postat av: Choices by Annie

Vilken mysig lampa och en sådan bra idé på temat.
Fin dag till dig och du det där med att lämna telefonen i ett annat rum ska jag göra. Men först måste jag köpa mig en väckarklocka för jag vaknar ofta på natten och undrar vad klockan är ;)

Kram
Annie

2015-06-03 @ 08:13:55
URL: http://choicesbyannie.com
Postat av: Matilda

Wow, det blev superfint! Verkligen en sagolik lampa! Jag älskar att det blev lite mer ugglakänsla över det hela! :)

Svar: Tack! Jag blev först besviken på att de inte såg ut som de änglavingar jag tänkt mig, men nu är jag också nöjd med ugglekänslan :)
vajb

2015-06-03 @ 12:10:48
URL: http://emmamatildahoglund.blogg.se
Postat av: Alicia

Verkligen en ugglelampa, vad härligt! Supersmart konstruktion att sy fjädrarna på ett band och sen göra en kanal, tack för tipset - det sparar jag till nåt framtida projekt med fransar eller liknande :) kul att den fick bo ihop med ett tidigare MM-alster!

Svar: Tack! :)
vajb

2015-06-10 @ 16:02:24
URL: http://aliciasivert.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0