läst i januari och februari

Läsandet kom av sig lite när vi klev in i 2015, men det var vad jag hade förväntat mig eftersom jag kämpade så hårt för att försöka komma upp i 100 lästa böcker de sista månaderna av förra året. Det positiva är att suget efter att läsa och få upptäcka nya historier och försvinna in i andra världar har börjat återvända så frekvensen av utlästa böcker kommer att öka :) 
Men trots allt; det blev 6 böcker lästa under de första två månaderna. 
 
 'Lögnaren' av Harlan Coben
 
Båda mina bröder är väldigt förtjusta i Harlan Coben, men eftersom deckare inte är något jag slukar i större mängd så var det inte förrän för några år sedan som jag gjorde min första bekantskap genom boken 'Ett enda ögonblick'. Det var ingen Wow!-upplevelse för mig och jag avfärdade honom helt och hållet. Ända tills att böckerna om Myron Bolitar dök upp i ny snygg pocketdesign. 
Jag gillar läckra bokomslag och idén på att ge ut en serie med sammanhängande utseende. Så det var det estetiska som gjorde att Harlan Coben fick en andra chans :)
I 'Lögnaren', som är fjärde boken i ordningen, så har sonen till golfproffsparet Linda och Jack Coldren kidnappats och ledtrådarna leder, på sina svindlande vägar, tillbaks till en golftävling som ägde rum för 23 år sedan
Det är den skönt sarkastiska tonen mellan karaktären Myron Bolitar och hans vapendragare Win Lockwood som gjort att jag fastnat, för fallen som de löser är inte überfantastiska, men det är ett bra tempo i böckerna och de är lättsamma och lättlästa. 
 
 
'Brödraskapet' och 'Korståg' av Robyn Young
 
De två första delarna i triologin om korsriddaren William Campbell. 
Jag tycker att det här är en otroligt spännande historia om Will som tränas till riddare i England, hamnar i Frankrike efter att hans läromästare dör när de ska övervaka transporten av Englands kronjuveler till Frankrike. Will hamnar i tjänst hos en gammal riddare, som visar sig vara ledare för ett hemligt brödraskap. Detta brödraskap kämpar för att det ska bli fred i Det Heliga Landet istället för fortsatta stridigheter mellan de kristna och muslimerna. Jakten på Brödraskapets hemliga skrift, som blivit stulen, för Will till Det Heliga Landet, och där kommer han att bo och verka under många år. Parallellt med allt detta pågår även en kärlekshistoria. 
Böckerna har allt. Utom ett riktigt bra språk. Jag har lyssnat på böckerna och uppläsningen är riktigt bra, men jag retar mig på den språkliga fattigdomen. Som till exempel att alla karaktärerna någon gång under historien har haft 'glittrande' ögon. Ögon som glittrar av ilska, av glädje, av kärlek eller ledsamhet. Detta kan vara en översättningsmiss, men hur som helst så stör det mig så mycket att jag måste ta en paus innan jag ger mig i kast med den tredje delen, trots min nyfikenhet för hur det ska gå för Will, när han nu efter många år är på väg tillbaka till England. 
'Kamelen' av Ulrika Berge
 
En kamel lämnar sin karavan för att ge sig av på en vandring genom öknen, driven av behovet av få vara ensam och få tid att tänka. 
Det här är språkligt vackert, så poetiskt och filosofiskt och väcker många tankar hos mig om hur vi, i hetsen att hänga med i omvärlden, glömmer bort att lyssna innåt.
 
'Hypnotisören' av Lars Kepler
 
Som jag skrev tidigare tyckte jag den här boken var så läskig att jag inte kunde läsa den efter att mörkret sänkt sig och jag var ensam hemma. Den utspelar sig till största del i Stockholm, där jag var bosatt under många år, och inte förrän i slutet av historien blir den lite absurd och avviker ifrån det som jag anser skulle vara något som kan hända i verkligheten. Det gör den mer skrämmande än om det skulle varit nåt som kändes helt overkligt. Men jag tyckte samtidigt att den var bra och ser fram emot att få läsa om kriminalkommisarie Joona Linna's fortsatta äventyr.
Historien börjar med att en man hittats brutalt mördad i ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba och sedan återfinns hans fru och 2 barn lika illa tilltygade i deras hem. Men sonen är, om än knappt, vid liv. Polisen får veta att det finns ännu en dotter och eftersom man tror att någon vill utplåna hela familjen, fruktar man att hon befinner sig i fara. För att få en bild av vad som hänt och få kontakt med dottern övertalas läkaren Erik Maria Bark till att hypnotisera pojken, trots att läkaren för många år sedan lovat sig själv att aldrig hypnotisera igen.
Det blir två parallella historier som löper ihop med varandra, mordhistorien och vad som egentligen hände som gjorde att Erik Maria Bark bestämde sig för att aldrig mer hypnotisera...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0