vimplar

 
I vardagasrummet har jag fyra stora fönster som allt för länge har saknat gardiner. Delvis för att jag inte riktigt vetat vad jag vill ha och delvis för att jag saknar både gardinstång och tillräckligt med tyg för att sy gardiner till så stora fönster. Under sommaren kom jag dock på lösningen; att sy vimplar. Det kräver varken en gardinstång eller en större mängd tyg.
 
 
 
Jag bestämde mig för att det gemensamma för vimplarna skulle vara 'blått' och började med att leta fram lämpliga tyger. 
 
 
Jag gjorde en mall som var 15 cm i 'botten' och 21 cm hög och sen var det bara att börja mäta ut på tygen. På vimpelns 'ben' la jag till 1 cm sömsmån men inte i 'botten'. Det behövs två bitar till varje vimpel.
 
 
Lägg bitarna räta mot räta och sy ihop. Lämna 'botten' öppen. Jag klippte bort lite av sömsmånen i spetsen för att det inte skulle bli för tjockt med tyg där när jag vände på vimplarna för att få rätsidan utåt. För att få ut spetsen ordentligt kan man försiktigt använda en nål till hjälp. 
 
 
Jag mätte ut med ett snöre hur lång jag vill att min vimpelrad skulle vara. Snöret tejpade jag sen fast på golvet och därefter började det roliga jobbet med att bestämma i vilken ordning vimplarna skulle sitta. 
 
 
Nästa steg var att nåla fast kantbandet. Jag satte vimplarna med 2 cm mellanrum. Jag hade bestämt att vimpelraden skulle bilda tre halvcirklar framför de fyra fönsterna och mellan varje sektion gjorde jag ett mellanrum på 20 cm för att det skulle finnas band att hänga i. 
 
 
Avslutningsvis satte jag i små öljetter i ändarna av kantbandet. Och sen var det bara det allra bästa kvar; upphängningen. 
 

 
Före och efter. 
 
 
Jag är grymt nöjd! Det blev en härligt somrig känsla. Fönsterna ser inte längre så kala ut, men släpper ändå fortfarande in mycket ljus. Om jag sen vill ha något annat när vintermörkret har klivit in och tagit plats på scen återstår att se. Men så länge solen delar med sig av sitt ljus många timmar på dygnet och träden fortfarande är gröna så behåller jag mer än gärna en känsla av sommar :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0