sy lavendelpåsar

 
Nu har jag sytt och fyllt upp mina garderober med små härligt väldoftande lavendelpåsar. Det luktar så gott! och att det sen håller ohyra bort är ju ett underbart plus, så jag kan definitivt rekommendera detta till alla :)  
Det här är ett väldigt enkelt och inte särskilt tidskrävande sätt att göra sina egna.
 
 
Efter lite experimenterande kom jag fram till att 9x21 cm stora tygbitar var lagom att klippa till. Det måttet är inklusive sömsmån. 
Börja med att sicksacka långsidorna. Vik sedan båda kortsidorna 0,5 + 1 cm in mot avigan och sy en söm.

 
Bandet bör vara 20-30 cm långt och ha snedklippta ändar så att de inte fransar sig. Sy på det på rätsidan,  i mitten, ungefär 2 cm ner från kanten.
Vik därefter in 1 cm på långsidorna och vik tygbiten dubbel. Det ska vara aviga mot aviga, så att de vikta kanterna ligger mot varandra och sen sys de två sömmar från rätsidan. Här gäller det att vara noga med att inte sy för långt in från kanten, för då blir det ett hål i påsen. Och sen hålla koll på var man har bandet så att man inte råkar sy fast det i långsidans söm. 
 
 
Nu har vi fått ihop en liten påse som det bara är att fylla med torkad lavendel (finns att köpa bla i hälsokostbutiker). Knyt därefter ihop. 
 
 
Sen är det bara att fylla garderober, lådor och byråer med dessa doftrika små påsar :)
 
 
Jag fick ihop en härlig färgkavalkad av min påsar eftersom jag valde att utgå från de rester av band jag hade liggande och sen matcha ihop det med något lämpligt tyg från min stora samling. 
 
 
Lycka till! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0