läst i juli

 
Förra månaden läste jag böcker med 'somriga omslag' och jag fortsätter med temaläsning. Den här månaden blev tjejernas månad. Gemensamt var att titlarna på ett eller annat sätt skulle anspela på flickor eller kvinnor. Det blev en härlig blandning av allt möjligt :) I läst ordning:
 
 
'Gone girl' av Gillian Flynn
 
Amy Dunne försvinner från hemmet på hennes femte bröllopsdag. Maken Nick blir genast huvudmisstänkt. 
Parallellt med att man får följa sökandet efter Amy så får man glimtar ur hennes dagbok, där hon berättar om sitt livet tillsammans med Nick. 
Jag gillar berättelser som har en twist, men med den här boken så är det inte bara historien som är twistad utan även alla karaktärerna. Jag har full förståelse att den har legat högt och länge på topplistorna, för även om jag inte är riktigt säker på att jag tycker om boken, så påverkade den mig. Den kan fortfarande dyka upp i mina tankar, bara på grund av sin absurditet. 
 
 
'Drottningen vänder blad' av Alan Bennett
 
Det börjar med att drottningen en dag upptäcker att en bokbuss stannar vid slottets baksida varje onsdag och kanske mer av artighet än intresse lånar hon en bok. 
Detta är en fantastiskt söt bok om läsande och hur det kan påverka oss. 
 
 
'Britt-Marie var här' av Fredrik Backman
 
Britt-Marie söker jobb. Hon har lämnat sin man eftersom han varit otrogen och nu måste hon, efter alla år som hemmafru, hitta ett arbete. Hon hamnar i det lilla samhället Borg, som fastighetskötare på den nedläggningshotade fritidsgården. Det är ett samhälle som kommer att påverkas av Britt-Marie's närvaro lika mycket som det påverkar henne. 
Den här boken är bara så fantastiskt underbar! Jag har tidigare läst 'En man som heter Ove' och gillade den väldigt mycket, men 'Britt-Marie var här' är, enligt mig, snäppet bättre. 
Jag kan verkligen rekommendera den som ljudbok! En fanastisk uppläsning som fick mig att skratta rakt ut vid flera tillfällen.
 
 'När Ellen ville ha barn' av Laura Zigman
 
Ellen's biologiska klocka har börjat ticka väldigt högt efter att hennes syster har fått barn, men mannen som hon har en relation med är inte intresserad av att skaffa barn. Det lämnar Ellen med ett dilemma...
Jag hade förväntat mig att tycka bättre om boken än jag gjorde. Det är en söt historia och man drar på smilbanden ibland, men inte alls så bra eller rolig som jag trodde att den skulle vara.
 
'Onda flickor' av Alex Marwood
 
Kirsty Lindsay och Amber Gordon möts av en slump när det sker en serie mord i den lilla stad där Amber bor och som Kirsty, som journalist, besöker för att föja och skriva om händelserna. 
Kirsty och Amber dömdes till mord när de var barn och har fått nya identiteter. 
De båda berättelserna, den nutida och vad som hände den där dagen när de var barn, löper parallellt och jag brukar gilla den här typen av historier, men 'Onda flickor' når inte ända fram. Det kan vara språket som inte tilltalar mig, eller kanske uppläsningen. Jag lyssnade på den som ljudbok och kanske att den hade varit bättre som 'vanlig' bok...
 
'Laura. The life of Laura Ingalls Wilder' av Donald Zochert
 
Som jag skrev om här, så älskade jag 'Lilla huset på prärien' när jag var liten, både böckerna och tv-serien. 
Att läsa om Laura Ingalls Wilder's liv var väldigt intressant, speciellt den senare delen, livet som vuxen, som hon inte berättar om i böckerna. 

Kommentarer
Postat av: Netti

Vad roligt med tips på böcker! :-D

Svar: :)
vajb

2015-08-11 @ 06:18:12
URL: http://starby.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0