tvättpåse

 
Som sagt så närmar sig resan till Barcelona. Jag har redan ställt fram resväskan och börjat lägga ner saker efter hand som jag kommer på att de ska med. 
En smart grej att ha i sin packning är en enkelt sydd tygpåse att lägga smutstvätten i. Ett miljövänligt alternativ till den plastpåse som underkläderna alltid annars hamnar i. 
 
 
Det som behövs är ett lagom stort stycke tyg, bomullsband, 'stryka-på-band' och tråd.
Jag gjorde min påse av en bit gammalt lakan som jag hade liggandes och klippte den 100 x 42 cm stor, inkl sömsmån. 
Av 'stryka-på-bandet' skapade jag bokstäver och strök fast på ena halvan av tygbiten. Istället för att välja vanlig sick-sack för att fästa bokstäverna (så att det inte lossnar i tvätten) så använde jag mig av en av symaskinens dekorationssömmar :) 
 
 
Därefter sick-sackade jag långsidorna, vek på hälften och sydde ihop sidorna räta mot räta. Jag lämnade dock 8 cm i överkanten på varje sida och sydde en raksöm runt för att fästa ner sömsmånen. På det sättet fick jag ett sprund på varje sida. Dessa skulle bli en kanal genom att jag först vek ner 1 cm och sen en vikning vid halva sprundet. En raksöm senare var kanalen klar.  
 
 
Av bomullsbandet klippte jag två bitar ca 130 cm långa och drog igenom kanalen med hjälp av en säkerhetsnål. De syddes sen ihop genom att vika en cm i varje ända som hakas i varandra. Det finns säkert andra smarta sätt att sy ihop banden, men jag tycker det här är ett enkelt sätt för att undvika att få ändar som kan fransa sig. 
 
 
Och påsen är klar! Den stängs genom att dra i vars ett band på vars en sida. 
 
 
Och jag börjar bli mer och mer redo för mitt Spanien äventyr ;)
 
Det här blir mitt bidrag till Monthly Makers den här månaden. Tanken var något helt annat, men det projektet har bara kommit halvvägs så det får bli ett eget inlägg istället sen när det är färdigt :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline - mamma utomlands

Vad smart & mycket roligare dessutom!

Tack snälla!!

Svar: :) Tack!
vajb

2015-08-27 @ 18:27:57
URL: http://carrosungar.vimedbarn.se
Postat av: Alicia

Åh vad fin och fiffig påse! Allt blir ju lite roligare med rätt utrustning - även att släpa runt smutstvätt på semestern. Kul att du lekte med maskinens dekorsömmar! Det har jag verkligen inte vågat mig på än men det är hög tid.

Svar: :) det är roligt att prova lite nya grejer!
vajb

2015-08-29 @ 02:18:29
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Jessica

Vilken bra grej att göra!!

Svar: :)
vajb

2015-08-31 @ 20:47:55
URL: http://jessicaandersdotter.se/blogg
Postat av: Mikaela

Vad smart att göra något man verkligen behöver, och så fin den blev! Jag skulle också behöva en sån här påse, brukar bara samla all smutstvätt i en plastpåse eller nåt när jag är ute och reser, men det här är ju både snyggare och miljövänligare!

Svar: :) eller hur!
vajb

2015-09-01 @ 22:40:44
URL: http://bympv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0