citronträd

 
 
Jag fick viss lite blodad tand av att sätta avokadokärnorna i vatten för att se om jag kan lyckas få dem att växa, för nu har jag även planterat citronkärnor i hemmagjorda miniväxthus :) 
 
 
Förutom citronkärnorna behövs jord, lecakulor, pet-flaska och plastburk att odla i. Jag valde att återanvända två creme fraish burkar. Eftersom deras utseende inte är så estetiskt tilltalande så började jag med snygga till dem med svart sprayfärg och guldstjärnor. 
 
 
Börja med att lägga lite lecakulor i botten av krukan och sen jord på. Kärnorna ska tryckas ner 1-2 cm i jorden. Dela petflaskan på hälften och den övre delen av flaskan och sätt över jorden. 
Detta skapar samma miljö som i ett växthus. 
 
 
Jorden får aldrig bli torr, inte heller vara överdrivet blöt, utan ska hållas fuktig. 
 
 
Och nu är det återigen bara att vänta... Det tar ett par veckor till ett par månader för citronplantorna att titta upp. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna v Z

Åh, jag blir så inspirerad och längtar verkligen efter att fylla fönsterbrädorna i köket med en massa hemmaodlat vårspirande! Har alltid ett gäng luktärtsodlingar på gång under senvintern tex.

Svar: Va roligt å höra! Jag är verkligen novis på det här, men om det börjar spira och växa så kommer jag absolut att så mer :)
vajb

2015-02-10 @ 21:24:22
Postat av: Sandra Lundin

Det här är ju helt underbart! Älskar att få se när det börjar sticka upp små plantor ur jorden :)

Svar: eller hur!? jag går och kikar på dom där varje dag för att se om det dykt upp nåt litet grönt, även om jag vet att det kommer dröja minst två veckor :)
vajb

2015-02-12 @ 08:05:22
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag är också jättesugen på att plantera citron! Avokados har jag hört att det är bäst att placera de i jord, med 2/3 täck och... jag tror det var den spetsiga sidan ner i jorden. De ska visst vara ganska svåra att få att gro. Vad jag har hört, har inte testat själv :)

Svar: Nej det verkar inte vara ett lätt projekt med avokado...Inte hänt nåt so far... Men när jag läste på hur man skulle göra så var det antingen i jord eller så som jag valde att göra. Inte alls omöjligt att det är lättare med jord dock, känns ju som lite mer naturligt... Men det skulle hur som helst vara den spetsiga sidan upp.
vajb

2015-02-26 @ 02:50:04
URL: http://bympv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0