tavla av pinnar

 
Nej, det här blev inte alls som jag hade tänkt mig. Att det skulle bli en stjärna på väggen skapad av pinnar, ja, så långt är det rätt. 
 
 
Jag började med att tälja bort barken från ett gäng pinnar och sen var tanken att göra väv av pinnarna och grovt garn. Men det gick verkligen inte, pinnarna gled ur väven hela tiden. Jag gjorde många försök innan jag tillslut fick ge upp och inse att om jag ska klara av det behöver jag en vävram. Ett framtida projekt....
 
 
Så istället målade jag en bit spånplatta vit och limmade pinnarna på den.
 
 
Den färdiga tavlan har fått en plats bredvid den stora kartan eftersom de färgmässigt passar väldigt fint tillsammans. 
 
 
Jag vet inte om jag är mest missnöjd med att det inte blev som jag hade tänkt mig eller för att det faktiskt inte blev så snyggt. Jag har lekt med tanken att det kanske skulle bli bättre om stjärnan fick en kompis...? En likadan fast tvärtom; vitmålade pinnar på obehandlad bakgrund. Får se om jag orkar göra det...
 
 
Runt hörnet hänger den väggmobil jag gjorde till temat 'tändstickor' :)
 
 
Det blir inte alltid som man tänkt sig, men man lär sig något nytt varje gång man skapar och framför allt så sätter det igång en massa kreativa tankar och nya idéer väcks. Det gör att det ändå är så värt det :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sia

Tycker jättemycket om din stjärna. Finns inget vackrare att inreda sitt hem med än med trä, stenar, snäckor och dylikt tycker jag. Håller med om att den passar fint bredvid världskartan.

Svar: Tack! :)
vajb

2015-07-29 @ 17:19:37
URL: http://www.siaritar.com
Postat av: lopplisa

Oh la la! Jag tycker att den ser hur fin ut som helst, din stjärna! Kul att få se hela processen också!!

Svar: Tack så mycket!
vajb

2015-07-29 @ 21:44:30
URL: http://lopplisa.wordpress.com
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Super fint ju!!!

Svar: Tack så mycket!
vajb

2015-07-29 @ 21:51:53
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Choices by Annie

Åååå jag vet precis hur den där känslan känns. Och så irriterande det kan vara när man lagt ner en massa tid på något och den tänkta bilden inte blir helt som man tänkt sig.
Förövrigt tycker jag att stjärnan är jättefin.
Fin kväll till dig
KRam
Annie

Svar: Tack så mycket!
vajb

2015-07-29 @ 22:04:18
URL: http://choicesbyannie.com
Postat av: Sandra

Men så fiffigt! Tyckte det blev jättefint och jag gillar verkligen drivved som material :)

Svar: Tack! Jag önskar att det var drivved, men det är grenar från nedsågade buskar från min trädgård.... Men det behöver vi ju inte berätta för nån ;)
vajb

2015-07-30 @ 07:04:31
URL: http://atilio.metromode.se
Postat av: Sanna | Beauty & Design

Wow, vad coolt :)

Svar: Tack så mycket!
vajb

2015-07-30 @ 14:41:16
URL: http://sannasrum.se
Postat av: Alicia

Vad tuff du är som visar upp trots att du inte är nöjd! Jag tycker MM har hjälpt mig mycket med det - att våga visa och reflektera kring det som en egentligen bara vill gömma. Har fått mycket bättre relation till mitt skapande i och med att jag "måste" redovisa även mina misslyckanden, fundera över vad som inte blev rätt och varför - och ibland upptäcka att det finns andra som gillar det jag inte gillar :)

Vad gäller stjärnan tror jag noggrannhet är nyckeln. Det är väl ungefär som jag skrev ang. din lampskärm på återbrukstemat - den med öglor från läskburkar - att när en jobbar med ojämna material kan det behövas att själva arbetet blir väldigt jämnt. Med släta, fina tyger, garner, färger, ytor, material har en råd att slarva mer, men jobbar en med lite brokiga knotiga pinnar fordrar genomförandet mer precision för att det inte ska se hafsigt ut. Gör du en partnertavla (vilket jag hoppas på!) kanske det kan hjälpa med skarpare former. Jag tycker tex att det ser superbra ut på bilden där din skiss är med och stjärnan får tydligare konturer!

Svar: Ja jag håller helt med! Det har varit nyttigt och lärorikt att berätta om hela processen, att visa det som inte blev så som man tänkt sig. Återstår att se om stjärnan får en kompis, men det är inte alls omöjligt. Känns som den behöver det :)
vajb

2015-07-30 @ 17:41:17
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Mikaela

Tycker också att det ser ut som drivved, och det är ju inget negativt ;) Vad använder du för att tälja? Måste man ha en riktigt bra kniv för ändamålet? Tycker stjärnan blev jättefin och en systertavla vore nog jättefint det med!

Svar: Jag har bara använt en vanlig kniv/dolk. En gammal slö sån faktiskt ;) Och det är ju bara positivt om det ser ut som drivved :D
vajb

2015-07-31 @ 09:16:48
URL: http://bympv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0