nationaldagshjärtan

 
Idag är det Sveriges nationaldag. Hur firar man denna dag? Jag vet inte riktigt, och jag har inte forskat djupare i det eftersom jag ska jobba. Men jag har trots det gjort ett nationaldagspynt; ett pom-pom hjärta :)
 
 
Jag såg detta första gången hos Pysselbolaget. De hade gjort ett till Alla Hjärtans Dag. Ett tacksamt pynt som, genom att variera färgerna, kan göras till alla högtider. 
 
 
Jag började med att införskaffa pom-pom makers. Finns många olika varianter. På Panduro hittade jag ett paket med fyra stycken i olika storlekar. 
 
 
Dessa bestod av fyra halvbågar som två och två vänds rygg mot rygg och sen virar man garn runt bågen. Man får prova sig fram till hur mycket garn som är lagom. Allt beroende på hur täta pom-pom's man vill ha. 
 
 
När man virat garn runt båda paren sätts de ihop och sen klipper man runt om. 
 
 
Med en bit garn görs en knut i skåran innan man kan plocka isär pom-pom makern. Man kan behöva frissera till garnbollen så att den blir jämn och fin. 
  
 
Och sen är det bara å sätta igång och producera! Det behövs ca 30 stycken i olika storlekar till ett hjärta. 
 
 
Själva hjärtat böjde jag till av en stålgalge. Det går givetvis att använda ståltråd också. 
 
 
När man har tillräckligt många pom-pom's knyter man fast dem på hjärtat. Jag tyckte det var lättast att göra det med hjärtat hängandes i en kökslucka. 
  
 
Klipp av alla trådarna och hjärtat är klart och redo för att hängas upp och pynta lämpligt ställe :)
 
 
Fortsatt Glad Nationaldag till er alla där ute i vårt avlånga land!
 

Kommentarer
Postat av: Is i magen

Oj, älskar färgerna! Det blev jättefint. :)

Svar: Tack! :)
vajb

2015-06-08 @ 13:20:04
URL: http://isimagen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0