lavendelskorpor

 
Lavendel tycks vara temat för den här hösten :) Efter att jag sytt mina lavendelpåsar så hade jag fortfarande lavendel kvar och bestämde mig för att baka dessa supergoda lavendelskorpor. 
 
Det här behöver du;
 
3-4 msk lavendelblommor
100 g. hasselnötter
50 g. sötmandel
100 g. choklad med hög kakaohalt (minst 70%)
150 g. smör
2 dl. strösocker
3/4 dl. honung
1 ägg
1 msk. vaniljsocker
6 dl. vetemjöl
2 tsk. bakpulver
 
 
Börja med att hacka nötter, mandel och choklad grovt. Finhacka sedan lavendelblommorna. Rör ihop smör, socker och honung i en bunke tills det blir fluffigt och blanda i ägget. 

 
Blanda ihop, i en annan skål, vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Häll sedan det i smeten. Tillsätt nötter, mandel, choklad och lavendelblommorna och blanda väl.
Forma sex rullar och lägg upp på plåtar med bakplåtspapper och platta till med handflatan. Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 15 min. 
 
 
Låt rullarna svalna och skär sen diagonala snitt med ett par centimeters mellanrum, vänd snittytan upp på plåten och grädda ytterligare 10 min. Låt dem svalna helt innan de läggs i fina burkar.

 
Jag hoppas ni gillar dem! Själv tycker jag de passar perfekt till en stor kopp te när man kryper upp i soffan efter att höstmörkret har fallit utanför fönstret. 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0