väggmobil av tändstickor

 
Månadens tema i Monthly Makers var tändstickor och det kändes otroligt svårt eftersom jag aldrig har jobbat med materialet och hade verkligen inga uppslag, trots att jag letat efter inspiration på nätet. Men frågorna kvarstod; skulle jag använda stickorna? Eller göra något av askarna? Eller kanske använda elden på nåt fiffigt sätt? Så klurigt..
Efter att jag funderat kring uppgiften i några dagar så märkte jag att tankarna kretsade mycket kring att på något sätt bygga en ram av tändstickor, men jag insåg att jag inte skulle ha tiden för att utforska ett sådant projekt. 
 
 
Så en kväll, utan att ha kommit ett enda steg närmare ett beslut om vad jag skulle göra för något, gick jag ut i garaget för se om jag kunde hitta nåt användbart och fann några avsågade träbitar. 
Min första tanke var att bygga någon form av robotgubbar, men det där med att göra en ram hade rotat sig för djupt;  jag började nämligen lägga tändstickor runt om och på bitarna på olika sätt och så föddes idén till väggmobilen. 
 
 
En enkel konstruktion; först slipa till träbiten. Därefter, med hjälp av en knapp, rita en cirkel och sen måla allt förutom just cirkeln. När färgen torkat limmas tändstickorna på. 
 
 
Från början var det tänkt att jag bara skulle måla alla träbitar vita, men sen drabbades jag nog av vårkänslor för jag bestämde mig för att piffa till det lite med pastellfärger :)
 
 
 
För att kunna foga samman bitarna med varandra satte jag dit en skruv med ögla i varje ända. De är lättare att skruva dit om man först gjort ett hål med en spik. 
 
 
Det behövdes 19 stycken brända tändstickor till varje träbit.
 
 
Med hjälp av en klick trälim satte jag fast stickorna.
 
 
Ett helt gäng med våriga tändstickssolar :)
 
 
För att skapa den distans som behövdes mellan bitarna använde jag mig av de ringar som jag först köpte till min kapsylringslampa, men som inte funkade där. Här blev de helt perfekta :)
 
 
Det var den absolut pilligaste biten och tog en liten stund, men tillslut hade jag fått ihop ett litet 'tåg' och kunde hänga upp den på väggen över köksbordet. 
 
 
 
 
 
Det blev ett härligt vårigt resultat av detta tema tillslut :) Det var en rolig utmaning. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Gud vad rolig tolkning, så kreativt och annorlunda! Skitfint blev det också!

Svar: Tack! :)
vajb

2015-04-26 @ 18:45:49
URL: http://bympv.blogg.se/
Postat av: Silje

For en fantastisk idé! :D Resultatet ble noe kult som jeg ikke har sett før, så utrolig kjempetøft! :) Likte også godt pastellfargene som du har brukt på de små trebitene :)

Svar: Tack! :)
vajb

2015-04-26 @ 19:34:02
URL: http://siljehusmor.blogspot.no
Postat av: Ida

Åh, så himla härlig idé och vilket arbete!
Den får mig att fundera vidare också. Tycker stickorna liknar solar och på något vis är det spännande med de brända kanterna, ack så inspirerande!

Svar: Tack! Min tanke är också att det är solar :)
vajb

2015-04-26 @ 23:16:42
URL: http://idreaido.blogg.se
Postat av: Stina - Tillvaron.se

Men alltså så himla fint! Så imponerande, jag tyckte temat var så oerhört svårt denna gång och visste inte hur jag skulle få ihop nåt alls. Detta blev ju hur läcker som helst :)

Svar: Tack!! :)
vajb

2015-04-27 @ 08:07:06
URL: http://tillvaron.se/stina
Postat av: Sandra Lundin

men SHIT så fint det blev! Riktigt grym idé, är superimpad :D

Svar: Tack så mycket! :)
vajb

2015-04-29 @ 12:53:54
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Alicia

BRAVO! Detta är en SÅ kreativ och häftig tolkning av temat! Aldrig hade jag kunnat vänta mig någonting liknande :D Jag tycker också det är så fint att du fick återbruka något från ett tidigare tema - och lustigt nog återbrukstemat (för visst påbörjade du lampskärmen i samband med det?).
Bra val att måla pastellfärger tycker jag! Så fint och spännande. Hade varit överförtjust om jag kommit hem till någon och skådat mobilen över köksbordet :)

Svar: Tack! :) Jo det stämmer att jag påbörjade lampskärmen i samband med återbrukstemat, jag fick otroligt mycket inspiration då :)
vajb

2015-05-02 @ 01:54:55
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Anna María

Jag måste bara säga att jag tycker väggmobilen är så himla fin! Grym tolkning av temat!

Svar: Tack! :)
vajb

2015-05-03 @ 19:14:28
URL: http://annamarialarsson.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0