böcker 2011

God fortsättning till alla mina läsare! Jag hoppas ni alla får ett fantastiskt 2012!
Av året som gått tänker jag inte summera mer än mina böcker, för även om jag inte kontunierligt skrev om dom på bloggen, så som jag gjort tidigare år, så läste jag fortfarande en hel del. Närmare bestämt 41 böcker totalt 2011. Topp 5 av dom är de här:

1.) "Lyckan, kärleken och meningen med livet" av Elizabeth Gilbert 

Under nästan ett år följer man Elizabeth Gilbert på hennes resa till Italien, Indien och Indonesien dit hon beger sig för att hitta lyckan, kärleken och meningen med livet. En fantastisk bok om att ta sig själv på allvar och hitta sin väg i livet.

2.) "Dödssynden" av Harper Lee  

Boken, som handlar om hur de svarta behandlas, väckte stor uppmärksamhet när den kom ut i USA 1960. En flicka, vars pappa är den advokat som ska försvara en svart man som anklagas för att ha våldtagit en vit kvinna, är berättarrösten i denna oerhört välskrivna bok.

3.) "Niceville" av Kathryn Stockett  

En bok med samma tema; rasismen i USA på 60-talet. Socitetsflickan Skeeter bestämmer sig för att skriva en bok om hur de svarta hembiträdena har det. En grymt bra bok om vänskap och mod och våga tro på förändring.

4.) "Nattåg till Lissabon" av Pascal Mercier  

På väg till sitt jobb stöter professorn på en vacker och mystisk portugisisk kvinna. Detta är upptakten till att han, mitt under en arbetsdag, lämnar sitt inrutade liv för att åka till Lissabon.

5.) "En dag" av David Nicholls  

Det kändes som att den här boken förföljde mig; den dök upp överallt och alla pratade om den, så till slut blev jag ju tvungen att läsa den :-)
Emma och Dexter tillbringar natten tillsammans efter sin examen, den 15 juli 1988. Dagen efter går de skiljda vägar, men i boken får man följa dem och vad de gör den 15 juli de närmaste 20 åren. En grym idé som författaren väver ihop bra.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0