tygkasse

Jag skaffade mig en tygkasse första gången jag var i mataffären som ligger närmst där jag bor i Florens, för att slippa att varje gång köpa deras plastpåsar, som jag tycker är för små och för tunna. Det är inte mycket man kan stoppa i dem utan att de går sönder.
Nästa gång jag kom dit frågade kassörskan om jag behövde påse (man tar inte påsar själv här som man gör i Sverige, utan personen i kassan ger dom till en). När jag nekade till det och visade upp min ihopvikta typpåse tittade hon på mig som om jag stulit den. Hur jag nu skulle kunna ha hunnit ta av och göra mig av med plasten som de är packeterade i och vikt ihop påsen till ett snyggt litet paket samtidigt som jag lastade upp varor på bandet...
Men det gav mig en tankeställare; jag måste "pynta" min kasse, så att det syns att den är min. Jag vill inte känna mig misstänkt för att vara tjuv varje gång jag går och handlar. Vilket ju egentligen är helt absurt, för OM jag skulle få för mig att stjäla nåt nångång så tror jag inte att en illgrön tygkasse från Coop skulle vara mitt första val... Men å andra sidan, det kan ju inte kassörskan veta. 
Så alltså, jag bestämde mig för att smycka min kasse. För att göra detta är det enda material jag har att tillgå här nere för tillfället nålar och tre rullar sytråd...
 
 
Det finns ju många sätt att göra det här på, men min utgångspukt är att täcka över loggan och texten. 
 
 
Jag gjode först en enkel skiss och ritade sen ut mönstret på kassen. 
 
 
Och sen var det bara och sätta igång att sy. Japp! Det kommer att ta en stund att bli klar. Lovar att visa det färdiga resultatet senare. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0