projektlådor

 
Jag har ofta flera tidskrävande textila projekt på gång, som tex lapptäcken, och de kan inte alltid ligga framme. För att det ska vara enkelt att plocka undan och lika lätt att ta fram igen har jag skapat vad jag kallar 'projektlådor'. Ett projekt i varje låda och lagom stora lådor för det brukar vara skokartonger, men de är tyvärr inte alltid så snygga. Därför, för att kunna ha dem stående framme på arbetsbordet, bestämde jag mig för att piffa till dem lite. 
 
 
Till detta behövs, förutom skokartonger, gamla tidningsbilder, lim, linjal, penna, sax, självhäftande plast, skalpell och skärmatta (har man inte de två sistnämda så räcker det med bara sax). 
 
 
Börja med att hitta en bild som är tillräckligt stor. Mät och klipp ut så att den blir lika stor som kartongens ena kortsida. Man kan givetvis sätta bilder på kartongens alla sidor, men jag tyckte det räckte med kortsidan. 
 
 
Limma sen fast bilden, både på lådan och locket. Jag skar den del av bilden som skulle sitta på lådan en halv centimeter större på höjden så att den gick in under locket ordentligt.  
 
 
Klipp till en bit av den självhäftande plasten som är lite större än lådan så att det går att vika runt kanten. 
 
 
Klipp bort hörnen för annars kommer det att det vara för mycket plast när man viker. 
 
 
Dra bort pappret på plastens baksida lite i taget och följ efter med handen för att undvika att det blir luftbubblor. 
Om det är hål i kartongen så kan man ju välja att sätta bilden över det, men jag tyckte det var kul att ha dem kvar. Det blir lite mer pyssel, inte så mycket med bilden för den är det ju bara att göra ett hål i, men plasten får man skära till så att det går att vika runt kanten och eventuellt förstärka på insidan av kartongen. 
 
 
När plasten är ditsatt är det klart och det återstår bara att fylla lådorna med de projekt man har på gång. Jag valde att skriva på lådorna, innan jag satte på plasten, så att dom är markerade som 'projektlådor', vilket kan vara dumt att göra om man tror att man kanske kommer använda dom till något annat. Men det är nog ingen risk i mitt fall; det finns alltid nåt litet projekt som behöver ett hem. Sen sätter jag på en post-it lapp som talar om vilket projekt kartongen innehåller för tillfället. Ordning och reda. Me like :-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta Linsefors

Kul idé. Jag har många fula tidskriftssammlare som jag skulle kunna göra lite snyggare med din princip.
/Lotta

2013-10-16 @ 22:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0