Skagen

 
Skagen är Danmarks nordligaste stad och även namnet på området runtomkring. Det är en gammal fiskeby, men befolkningen har mer och mer kommit att försörja sig på turism.
 
 
Jag och Marianne möttes upp i Göteborg och efter en underbar sommarkväll där, tog vi morgonfärjan över till Fredrikshavn, denna stad i Danmark där jag en gång i tiden föddes :) Vi hyrde en bil och körde upp mot Skagen. På vägen stannade till i byn Aalbæck, som låg halvvägs, och där det enligt broschyren skulle finnas 'god shopping' men med typ tre butiker så tyckte jag nog att det var en smärre överdrift... Däremot fanns det ett mysigt fikaställe med fantastisk choklad och lakrits och väldigt god glass. Väl framme i Skagen strosade vi runt på gågatan och i gallerier. Vädret var inte det allra bästa och morgonen efter när vi tog oss ut på själva strandspetsen tyckte jag det var så kallt att en mössa inköptes i souvenirbutiken. 
 
Med 'Sandormen' blir man körd ut till den nordligaste spetsen av Danmark.
 
På vars en sida om dennna landtunga har man Kattegatt och Skagerak. 
 
Jag i min nya mössa och Marianne som tar ett foto på mig när jag tar en selfie :)
 
 
 
Efter besöket på spetsen åkte vi till Skagens Museum, där det var en specialutställning om Tuxen, en av de mindre kända Skagenmålarna. Men vi började givetvis med en fika, man måste ju se till att få sin dagliga dos kaffe ;)
Medan vi var på museet så klarnade vädret upp och när vi sedan åkte vidare till Skagens By-og Egnsmuseum, som visar Skagens historia från den lilla fiskeby den var en gång i tiden och fram till idag, så lyste solen och det blev riktigt skönt :)
 
 
 
På vår färd tillbaka mot Fredrikshavn så stannade vi till vid Den Tilsandede Kirke. Det är bara tornet som står kvar av denna kyrka som kungen lät bestämma skulle stängas och flyttas eftersom varje gång det skulle hållas mässa var församlingen tvungna att gräva sig in genom all den sand som blåst dit och halvt dränkt kyrkan. 
 
 
Sista kvällen avslutades i Fredrikshavn med ett restaurangbesök på Café Feen. Om ni nångång befinner er i denna stad och vill äta dansk 'husmanskost' till ett bra pris och i en mysig miljö så måste ni bara gå dit :) Skulle lätt kunna äta dom där frikadellerna varje dag... ;)
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabi

Jag som hela livet trott att Skagen låg i Sverige...!?!!! (tänker främst på "Skagenröra" som jag alltid trott var en svensk specialitet).
Pinsamt, jag vet.
Hade inte heller en aning att du var född i Danmark, där ser man.

Svar: :) Mycket news på en gång!
vajb

2014-07-11 @ 20:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0