skånsk historia

 

Först läste jag Bodil Mårtensson's ”Barkhe-triologin”, som utspelar sig i Helsingborg med omnejd åren innan Skåne blir svenskt. En del autentiska händelser och personer finns med i berättelsen, men det mesta är uppdiktade intriger som utspelar sig i allt från de djupa snapphaneskogarna till slottets vindlande korridorer. En bok där spänning och kärlek varvas till en underhållande läsning. 

 

Sen läste jag Alf Åberg's lättlästa faktabok ”När Skåne blev svenskt”, som handlar om tiden precis efter att Sverige har erövrat Skåne från danskarna. Den tog liksom vid där trilogin slutade. Mycket intressant läsning. En del visste jag redan, sen skoltidens historielektioner, men det var mycket nytt jag lärde mig om denna oroliga tid i Skåne. 

 

Jag fann det väldigt roande att läsa dessa böcker som utspelar sig i den hembygd där jag växte upp och jag skulle inte ha något emot fler. Kanske någon som har ett bra tips på en bok som utspelar sig i eller handlar om Skåne? (dvs. nånting annat än historierna om Kurt Wallander...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0