allergi

 
Jag har sedan barnsben lidit av någon form av allergi. Jag har nyst i tid och otid. Flera pricktest och blodprover har tagits genom åren utan att någon läkare har kunnat ge mig ett besked om vad det egentligen är jag reagerar på. Det närmaste en förklaring jag fick en gång var att jag har 'känsliga slemhinnor' och så skrev den läkaren ut recept på nässpray, tabletter, ögondroppar och astmaspray.
Eh, va? Ska jag proppa mig full med medicin mot nånting som jag inte ens vet vad det är? Inte en chans! Det skulle bara leda till ett försämrat immunförsvar och i förlängningen ett behov av starkare mediciner. Då anser jag det är bättre att stå ut med nysattackerna. 
För egen del är det enda jag har kommit fram till att i mitten av sommaren så eskalerar det lite, framför allt om det är en varm och torr sommar. Så det är nånting som blommar då som gör det lite värre, men annars är det ett konstant nysande året om, både inom- och utomhus. 
 
 
Eftersom jag inte har kunnat utesluta miljömässiga omständigheter så har jag börjat fundera på om det är relaterat till kosten, även om man förknippar matallergi mer med utslag och klåda än med nysningar. Men till exempel så märker jag förbättringar när jag håller kosten helt sockerfri. 
När jag fick läsa den här artikeln om att genom utesluta produkter som innehöll konstgjord citronsyra så försvann allergiska reaktioner helt, så blev jag oerhört nyfiken. Jag kände att jag måste ta reda på hur mycket av de varor jag använder i min matlagning som innehåller detta ämne med beteckningen E330. 
 
 
Som det sägs i artikeln så finns det i nuläget inga vetenskapliga bevis, och man kan väl tänka sig att läkemedelsföretagen som tillverkar allergimediciner inte direkt skulle börja hoppa jämfota av glädje om det visade sig finnas en så 'enkel' lösning, med tanke på det ständigt ökande antalet personer som lider av allergier. Jag menar, tänk bara hur mycket de skulle ha tjänat på mig om jag lyssnat på den där läkaren som så villigt skrev ut 4 olika recept på mediciner som jag skulle ta mer eller mindre dagligen. 
 
 
Jag har även från andra håll hört talas om personer som har testat att utesluta produkter med citronsyra och på det sättet blivit fria från besvär och för min egen del så anser jag inte att jag har något att förlora på att se om det skulle ge nån effekt på mig. Ingen skulle vara gladare än jag om jag blev symptomfri :)
 

(bliderna i inlägget är från förra sommarens resa till Finland)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0