sockerfri Ris à la Malta

 
Något av det bästa på julbordet tycker jag är Ris à la Malta. Även om jag de senaste åren inte direkt har firat jul, eftersom jag jobbat, så har jag i alla fall gjort lite av det goda gröten till mig själv. 
  
 
I år bestämde jag mig för att göra den utan tillsatt socker. Inte så svårt direkt...
 
Gör så här:
 
Koka risgrynsgröt enligt anvisning på paketet i så stor mängd som önskas och låt den sen svalna helt. Vispa grädde. Jag hade i lite vaniljpulver i grädden bara för den goda smakens skull. Hacka skållad mandel grovt. Blanda sen den kalla gröten med grädde och mandel. 
  
 
Hur mycket grädde och mandel det ska vara i förhållande till gröt är en smaksak. Personligen tycker jag inte om när det är för mycket grädde och absolut inte för lite mandel. 
Därefter mixade jag ett gäng tinade jordgubbar. Tidigare år har jag ätit den med jordgubbssylt, men den lite syrliga smaken som blir när det inte är tillsatt något socker blev fantastiskt god. 
 
 
Vill man hellre göra Apelsinris så klipper man ner bitar av apelsinklyftor i gröten istället för mandel. Också väldigt gott. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, det här lät så himla gott! Har pausat från julmat och allt annat som förknippas med just de där dagarna i någon vecka nu och kan på riktigt återfå suget efter risgrynsgröt. Snart är det kanske dags igen :)

2016-01-07 @ 07:26:45
URL: http://atilio.metromode.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0