läsning 2014

Böckerna jag läste under 2014 höll en jämn nivå, vissa bättre andra sämre, men ingen var ett jättewow eller totalkatastrof. Vilket gör att det är omöjligt att plocka ut 'årets bästa bok', men här är några av dem som jag tyckte om att läsa och som jag inte har skrivit om tidigare; 
 
 
Bokens berättar-jag är dotter till Frasquita, som är sömmerska och genomför magi med sin nål, t.ex. får madonnan i kyrkan ett sidenhjärta som börjar slå. När Frasquita spelas bort av sin man lastar hon sina barn på en kärra och beger sig av ut på en lång och händelserik vandring. 
Det här var verkligen nåt som passade mig, sagobetonat äventyr fylld med mystik. För tankarna till de sydmerikansk författarna som Isabel Allende och Gabriel Garcia Márques. 
 
 
 
Vi tar en händelserik vandring till när vi ändå är i farten; Harold Fry ska gå ut för att posta ett brev men när han står där vid brevlådan bestämmer han sig för att överlämna det personligen istället; han börjar gå. Det är en lång promenad från södra England upp till Skottland... 
 
 
 
I den allra första delen av boken kunde jag inte låta bli att skratta, för det är skrivet i en humuristisk ton, men det går ganska snart över till att bli mer tragiskt än komiskt. 
Little Bee har flytt till England från Nigeria för att söka upp personen som är ägare till det körkort hon plockade från stranden. En strand där man ganska tidigt förstår att nånting fruktansvärt har hänt...
 
 
 
Under året läste jag fjärde delen i serien om Bricken som jobbar på sågverket Svartvik. Vi har nu kommit fram till sekelskiftet och Bricken ska snart föda sitt sjunde barn. 
Det är en fantastisk serie om svensk arbetarhistoria. Jag rekommenderar den starkt och ser fram emot den femte delen som är ute nu. De tidigare böckerna är:
 
 
 
Avslutningsvis en klassiker. 
Dorian Gray har fått sitt porträtt målat och han blir avundsjuk på att det. Porträttet kommer för alltid visa en ung, vacker man medan han själv ska åldras och förändras. Han uttrycker en önskan om att det skulle vara omvänt.
Man ska passa sig för vad man önskar sig, det kan gå i uppfyllelse...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0