lästa nobelpristagare 2014

Mitt läsmål för 2014 var att klara 100 böcker. Jag nådde inte ända fram, det slutade på 89 stycken. Under det kommande året vet jag att läsningen inte får så mycket utrymme, eftersom andra projekt måste prioriteras, och därför skjuter jag projektet 'att-läsa-100-böcker-på-ett-år' på framtiden.
 
89 är trots allt den högsta siffran av lästa böcker på ett år hittills och dessutom slog jag rekord i lästa nobelpristagare; 11 stycken. Två av dem har jag visserligen läst tidigare, men de andra var nya bekantskaper. 
Här kommer en kort summering, i läst ordning; 
 
 
 
Berättelsen utspelar sig på den kinesiska landsbygden under de turbulenta 1920- och 1930-talen. Det är ett fattigt och laglöst land där många slåss om att ta herraväldet.
Jag tyckte om språket och historen, trots att det blev lite mycket krig in emellanåt. 
 
Toni Morrison är min favorit bland nobelpristagare so far, det här är den tredje av hennes böcker jag läst och den bästa hittills.
Kärnan i historien, 5 kvinnor som blivit skjutna, avslöjas redan från början och sen byggs bakgrunden upp bit för bit, ur alla olika perspektiv. Det är som att se en målning växa fram, först en skiss och sen klarnar bilder efter hand som färgerna läggs på och tillslut ser man hela motivet. 
 
 
 
Jag vill läsa mer av Alice Munro! Jag gillade verkligen denna samling med noveller, som trots sin ton av vardaglighet är udda och sticker ut och lämnade mig med en känsla av att det fanns någon poäng som jag missade, men det gjorde ingenting för den språkliga läsupplevelsen var så härlig. 
 
 
 
Pearl Buck har jag också läst tidigare, en samling noveller, men den här var bättre.
Pion är slavinna i familjen Ezras hushåll, men eftersom hon vuxit upp tillsammans med husets son har hon en speciell ställning, vilket skapar konflikter när nu Pion blivit en ung, vacker kvinna och hyser känsler till sonen.. 
 
 
 
Historien utspelar sig i Rom, på den tiden när kristendomen har börjat göra sitt intäde och den konflikten som uppstod mellan romersk makt och det kristna evangeliets kärleksbud. Jag förstår verkligen att denna intrigfyllda historiska berättelse har blivit populär, den är så bra!
 
 
Det är roligt att läsa historierna om Mowgli och hans djungelvänner, att få den ursprungliga historien bakom Disneys succé, men de andra djurhistorierna håller ojämn kvalité tycker jag. 
 
 
Jag hade svårt att ta mig igenom det här, trots att jag tycker det är ett intressant fenomen, detta med luffare, som fanns i Sverige under en tid, men det här blev bara långtråkigt. Det är betydligt mer givande att ta del av den tidsepoken i Astrid Lindgren's 'Rasmus på luffen'... 
 
 
 
En diktsamling som genomsyras av sorg, saknad och kärlek. Jag tyckte mycket om den. 
 
 
Italien är underhållande att läsa om, men det fanns något ångestladdat över den här texten, den här resan som Eyvind Johnson låter oss följa med på, och som gjorde att jag tyckte det var lite jobbigt att läsa. 
 
 
Det tog ett tag för mig att komma in i den här boken, språket var lite knepigt, men när jag väl börjad hänga med ordentligt så uppskattade jag den mycket och historien beröde mig starkt. Lämnades med lite samma känsla som jag minns att jag hade efter att ha läst '1984' av George Orwell, det där obehagliga när människor berövas sin integritet totalt.
 
 
 
Man borde bli bedrövad av denna historia som utspelas i ett sibiriskt fångläger, men den har inte den effekten på mig, utan tvärtom. Mycket beror det givetvis på spåket, hur det berättas om den uppfinningsrikedom, klurighet och överlevnadsinstinkt som människan är utrustade med och som gör att hon finner väger att klara av livet även under dessa extrema förhållander. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gabi

Spännande, dina böcker! Borde väl läsa Quo Vadis nån gång...

Svar: Det tycker jag du ska göra! Den var riktigt bra!
vajb

2015-01-13 @ 21:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0