motsatser

På bokbloggen Vargnatts bokhylla har hon lagt ut en tag som handlar om motsatser och jag tyckte det här lät som en så kul grej så jag var tvungen att  botanisera i min bokhylla för att se vilka motsatser som bor där
 
1. Den bok som funnits längst i din samling/ Den nyaste bok du köpt.
 
 
'Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin' av Elsa Beskow
'Hypnotisören' av Lars Kepler
 
Jag vet inte om boken om tanterna är den absolut äldsta i min samling, men den tillhör dom äldre i alla fall. Det intressanta med den är att jag har fått berättat för mig att jag tyckte så mycket om den boken att den lästes tills den gick sönder och min mamma har därför tejpat boken och plastat in sidorna :)
'Hypnotisören' har jag inte själv köpt, utan det är en julklapp, men det är den definitivt senaste boken som tillkommit i min samling. 
 
2. En billig bok/ En dyr bok.
 
Den här var klurig för i princip alla mina böcker är billiga böcker eftersom jag gillar att shoppa böcker 2hand eller i pocketformat. De billigaste är nog dem som är köpta på någon biblioteksutrensning, då brukar man kunna komma över böcker för en femma eller mindre. 
Det dyraste är troligen lexikonet i över 20 delar som jag köpte nytt för en massa år sedan.

3. En bok med en manlig huvudperson/ En bok med en kvinnlig huvudperson.
 
 
'Tjuvarnas stad' av David Benioff
'Momo eller kampen om tiden' av Michael Ende
 
Det lustiga här var att jag hade inga som helst problem att hitta kvinnlig huvudperson, det fanns så många alternativ att jag hade svårt att välja. Men manlig. Jag har ju läst många böcker med manlig huvudkaraktärer så klart, men det var liksom inga som stack ut... Tilllslut föll valet på Lev och Kolja, som på överstens order ska ut och leta efter ägg i den ryska vintern under andra världskriget. 

4. En bok du läste snabbt/ En bok som tog länge att läsa.
 
 
'Pojken som kallades Det' av Dave Pelzer
'Kvinnor som slår följe med vargarna' av Clarissa Pinkola Estés
 
Jag kommer ihåg att jag köpte boken 'Pojken som kallades Det' en dag när jag var på stan, efter att ha hört talas om den. Jag började läsa när jag kom hem och nån timme senare var den utläst. Jag kunde inte lägga den ifrån mig och jag tror att det beror på att jag hela tiden ville ha en förklaring; en förklaring på hur en mamma kan behandla sitt barn på det viset.
Det tog lång tid att läsa 'Kvinnor som slår följe med vargarna' för att det var så mycket att fundera och reflekter över. Otroligt intressant tyckt jag.

5. Ett snyggt omslag/ Ett fult omslag.
 
 
'The night circus' av Erin Morgenstern
'Gentlemen' av Klas Östergren
 
'The night circus', som jag berättat tidigare, valde jag bara på omslaget när jag stod vid hyllan med böcker på engelska i en bokhandel i Italien och var i behov av att hitta nåt att läsa. 
Lika exalterad jag kan bli över snygga omslag, lika lite berör mig dom fula. Undrar om jag omedvetet förtränger dom för att inte förstöra läsupplevelsen? Men när jag letat lite i hyllan så fann jag ett som jag tyckte var riktigt fult...
 

6. En svensk bok/ En utländsk bok
 
 
'David Puma och drottning Silvia' av Björn Ranelid
'De små tingens gud' av Arundhati Roy
 
I den här kategorin finns det så mycket att välja på att jag bestämde mig för att begränsa mig till böcker jag läst förra året och som jag inte bloggat om tidigare. Mycket bra båda två.
 
 
7. En tunn bok/ En tjock bok.
 
 
'Knockout' av Markus Zusak
'Vi, de drunknade' av Carsten Jensen
 
Smalast och tjockast bland mina pocketböcker. 'Knockout' var överlägset smalast, men 'Vi, de drunknade' hade konkurrens så jag gick på vilken bok som hade flest sidor :)

8. En skönlitterär bok/ En fakta bok.
 
 
'Jag heter inte Miriam' av Majgull Axelsson
'Vid avgrunden' av Gitta Sereny
 
Dessa läste jag också under förra året och de berör samma tema; Andra världskriget. Båda väckte oerhört starka känslor. 

9. En romantisk bok/ En spännande bok.
 
 
'Tulpanfeber' av Deborah Moggach
'Låt den rätte komma in' av John Ajvide Lindqvist
 
'Tulpanfeber' är en sorglig kärlekshistoria men jag tyckte mycket om den. I 'Låt den rätte komma in' var spänningen så läskig att jag nästan inte kunde läsa klart den.
 
10. En bok som gjorde dig glad/ En bok som gjorde dig ledsen.
 
 
'Boktjuven' av Markus Zusak
'Lila hibiskus' av Chimamanda Ngozi Adichie
 
Bra böcker gör mig glad så därför valde jag här min absoluta favorit; 'Boktjuven'. Och 'Lila hibiskus' fick mig att gråta. Ännu en bok med en förälder som gör sina barn så illa. 
 
Ja det här var en rolig utmaning :) Jag vet att många av böckerna har jag skrivit om tidigare, men några nya dök upp i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Gabi

Intressant! Jag fick "Kvinnor som slår följe med vargarna" innan jul, nån gång, med den medföljande varningen att "detta är inte en lättläst bok som man läser snabbt. den läser man långsamt för man måste tänka en hel del!". Verkar som om det var en bra beskrivning. Har inte börjat läsa den än, det verkar bli ett stort projekt. Är så glad att du gillar "Momo"! Det är inte en bok som är jättekänd i Sverige (lärde känna den genom mina kollon i Tyskland i min barndom), men jag tycker den är fantastisk.

Svar: Jag hade boken i hyllan i flera år innan jag äntligen läste den. Den kräver sin tid, absolut, men den är värd det. Så intressant. Och ja, Momo är en favorit :)
vajb

2015-01-18 @ 22:50:56
Postat av: Vargnatts bokhylla

Kul att du gjorde den! :D Jag gillade verkligen Momo och kampen om tiden, så bra bok!

Svar: Det var ett kul projekt :) Och ja, det är en av mina favoritböcker.
vajb

2015-01-19 @ 15:16:40
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0