läst i juni

 
 
Efter en kall maj bestämde jag mig för att hjälpa sommaren lite på traven genom att välja böcker med somriga omslag. Jag vet ju inte riktigt om det har hjälpt dock...
Visserligen har det förekommit några fina, soliga och varma dagar både i juni och juli, men allt för många har ändå varit regniga och inte alls bjudit på det väder som jag har önskat mig. 
Men, läsa kan man göra i alla väder ;) och här kommer, lite sent, en summering av juni månad; 3 'vanliga' böcker och 3 ljudböcker. 
 
I läst ordning:
 
'I de lugnaste vatten' av Viveca Sten
 
När en man flyter upp på stranden intrasslat i ett nät så avskrivs det först som en olyckshändelse, men när hans kusin kort därefter hittas mördad på vandrarhemmet börjar man misstänka ett samband. 
Jag ska inte säga att jag inte läser deckare. För det gör jag. Men jag slukar dem inte. Nån då och då är lagom. Jag blev rekommenderad Viveca Sten av min kompis Hania och 'I de lugnaste vatten' är första delen i en serie Sandhamnsdeckare om kriminalinspektören Thomas Andreasson och juristen Nora Linde.
Jag gillade språket och eftersom den här serien finns som ljudböcker så kommer jag fortsätta följa Thomas och Noras äventyr med jämna mellanrum :)
 

'Fjärilseffekten' av Karin Alvtegen
 
En bil krockar oförklarligt med ett tåg och flera personer dör. Vad är det som leder fram till denna olycka? Vi får följa tre personer; deras nuvarande liv och den historia som fört dem fram till där de är idag. Barndomens hädelser som påverkar långt upp i vuxen ålder och effekterna av en chockartad upplevelse. 
Jag älskar den här typen av historier; ett gäng till synes lösa trådar som möts i slutet. 

'En egen strand' av Aino Trosell
 
Den här boken kryper in under skinnet. Redan från början, när de två utarbetade systrarna Hanna och Judit står på flygplatsen för att resa till andra sidan jordklotet. De vill fly till sin alldeles egna strand där de kan återhämta sig. De hittar platsen, men när lugnet lägger sig så kan allt man försöker förtränga plötsligt finna utrymme och det blir kanske inte riktigt som de tänkt sig...
En bok om vårt 'springa-in-i-väggen' samhälle och den psykiska ohälsa det för med sig. Den är väldigt bra, men som sagt även naket obehaglig. 
 
 

'Än klappar hjärtan' av Helena von Zweigbergk
 
Viktor ska ta studenten och då vill hans biologiska pappa, som försvann när Viktor var 1 år, plötsligt närvara. Detta uppdykande väcker en massa minnen till liv. Viktors mamma Astrid och hennes nya man Henrik lever till synes ett perfekt liv, men hur bra är det egentligen? 
Astrid och hennes två systrar berättar omväxlande i olika kapitel om deras inte helt okomplicerade relationer till varandra och till sina respektive. 
Jag tyckte mycket om att lyssna på det här relationsdramat. Jag har läst böcker av Helena von Zweigbergk tidigare och om man gillar hennes berättelser och språk så är den här boken ingen besvikelse.
 
'I know why the caged bird sings' av Maya Angelou
 
Maya och hennes bror blir satta som små barn på tåget för att tas om hand av sin starkt religösa farmor. Detta är upptakten till denna bok om att växa upp som svart under 30- och 40-talets USA. Syskonen bor omväxlande hos den driftiga farmodern i Södern och hos sin färgstarka mamma på Östkusten.  
Att ta sig igenom böcker på engelska tar alltid lite tid för mig, men jag har som ambition att läsa ett par om året i alla fall och då gäller det att välja nåt som verkligen tilltalar så att jag inte tröttnar och lägger av, vilket har hänt. Detta var en riktig fullträff! Jag tyckte mycket om den här boken och skulle gärna läsa mer av Maya Angelou. 
 

'Stål' av Silvia Avallone
 
De två 13-åriga tjejerna Anna och Francesca är bästa vänner. De är populära och snygga och föremål för män och pojkars blickar och tjejerna avundsjuka. De bor i ett litet italienskt samhälle där livet kretsar kring stålverket och de drömmer om att rymma till ett mindre enformigt liv långt bort från trassliga familjeförhållanden. 
Det här lär hamna på Topp 5 över årets bästa böcker. En välskriven historia om tonårsvänskapen som sätts på prov när kärleken också ska få plats. En berättelse om vuxenvärlden svek och om Italiens baksida, långt från det turistiga och vackra land som vi vanligen presenteras. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0