kudde med fiskar

Som jag berättade i tidigare inlägg så var min ursprungliga idé inte genomförbar, så jag återvände istället till välbekant mark, tillbaka till 'mina rötter'; textil. Det ska erkännas att det här projektet inte heller blev så som det var tänkt från början, men jag är helt övertygad om att det faktiskt blev bättre så här. Men vi tar det från början, för det startade helt enligt plan:
 
 
Jag klippte till en bit lakanstyg som var lagom stor för den kudde jag bestämt mig för att göra ett överdrag till. Blå textilfärg blandat med vatten skvätte jag på detta tygstycke i omgångar för att få en känsla av vatten. 
Måste säga att det är väldigt befriande att få stänka och kladda och gå loss på det här sättet :)
 
 
Efter att det torkat var min första tanke att göra ett tygtryck. Med svart färg skulle jag trycka ett stim fiskar genom detta vatten.
Men sen dök en andra tanke upp; 'Nä, tänk om jag skulle ta och gå all-in med mönster istället' 
Sagt och gjort. Jag letade upp mönstrade tyger i den färgskalan jag ville ha och klippte ut fiskar att sy på istället. 
För att utmana mig själv genom att testa nåt jag inte gjort tidigare så klippte jag även ut fiskar i vadd. Tyget lite större och vadden lite mindre. För att vadden skulle hålla sig på plats fäste jag den med handsydda stygn runt. 

 
När jag mätt ut var fiskarna skulle sitta så började jag med att sy en raksöm runt om, utanför vadden. Sen drog jag bort den tråd jag sytt för hand. Jag klippte bort tyget utanför sömmen och därefter sick-sackade jag kanten. Tre varv med sick-sack runt varje fisk för att få den markerade kontur som jag önskade. 
 
 
Innan jag sydde ihop kuddöverdraget så gjorde jag två knapphål till de randiga knappar jag hittade i min stora samling. Knapparna var lättast att sy fast efter att jag provat med kudden i, så att jag kunde se exakt var de behövde sitta. Och sen fick kudden sitt hem i gungstolen :) 
 
 
Passar fint där i den hörnan med Helenas tavla och min vimpelgardin :)
 
 
Även om det inte alls blev det som jag hade tänkt mig så blev det bra ändå :) Jag är nöjd!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vanessa andersson

Det blev ju jättefint :D

Svar: åh! Tack! :)
vajb

2015-06-26 @ 11:38:36
URL: http://vanessaandersson.se
Postat av: Sandra Lundin

Tycker att det blev en väldigt härlig kudde med fiskarna. Plus att tyget är otroligt vackert färgat!

Svar: Tack! :)
vajb

2015-06-28 @ 08:45:13
URL: http://atilio.blogg.se/
Postat av: Alicia

Jag blir så glad av detta projekt! Vilket jobb och så mycket tanke du har lagt ner! Plus att jag blir inspirerad för är det något jag är sugen på är det att experimentera mer med textilfärg och med applikationsbroderi.
Jag brukar ha problem med att tyget sträcker sig lite och blir vågigt när jag zickzackar fast böjda former. Är det något du fick erfara här och kom du i så fall på någon lösning? Jag brukar i och för sig bara köra ett varv med mycket tät zickzack och det är möjligt att det är det som krånglar. Plus att din raksöm ju tråcklar fast alla delar. Hum hum hum. Ska testa lite mer nu när jag läst detta. Och även prova att jobba tredimensionellt någon gång för det tycker jag satte pricken över i på din kudde! :)

Svar: :) va roligt att man kan inspirera! Jo jag tror att det lönar sig att sy en raksöm först. Håller liksom allt på plats. Därefter tror jag inte det spelar någon roll hur tät sicksack man har. Ska bli spännande å se vad du hittar på :)
vajb

2015-07-07 @ 13:26:06
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Gabi

Den är jättefin och du är duktig!

Svar: Tack söta du! :)
vajb

2015-07-17 @ 07:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0