läst i april

 
'Äta kakan och ha den kvar' Kristin Emilsson
 
Amanda bor med sin man och två döttrar i förorten Bromma. Det är ett liv där status är viktigt, så när Amanda får sparken klarar hon inte av att berätta det där hemma, utan börjar leva ett dubbelliv. 
Ungefär halvvägs in i boken har hon snärjt in sig i så mycket lögner och falskspel, så att till och med jag som läsare blir besvärad och tycker det är jobbigt. Men jag fortsätter så klart att läsa, för jag måste ju bara få veta hur hon ska reda ut härvan. 
Det är en lättläst och söt historia, om än lite pinsam emellanåt.
Och jag, efter mina 15 år i Stockholm, uppskattade dessutom de välbekanta miljöbeskrivningarna. 
 
 'Trollkarlen från Övärlden', 'Gravkamrarna i Atuan' och 'Den yttersta stranden' av Ursula K. Le Guin
 
Den klassiska fantasytriologin om Övärlden och trollkarlen Ged kom ut i pocket härom året och deras fina pastellfärgade omslag inspirerade mig till att göra små stilleben :)
 
Det är en resa från det att Ged's magiska krafter först upptäcks och han blir utbildad till trollkarl till att han hämtar den saknade delen av en magisk ring från De namnlösa gudarna. Den ring som kan ge freden tillbaka till Öriket. I sista delen ger han sig ut på en resa för att söka ondskan källa och sätta stopp för det mörker som hotar att sluka hela Övärlden.
Jag gillar verkligen den här typen av sagor och tyckte mycket om denna triologi.
 
 'Rekviem' av Robyn Young
 
Jag hann även med en ljudbok denna månad, nämligen den sista delen om tempelriddaren Will. Precis som med de två första delarna; 'Brödraskap' och 'Korståg', så tycker jag mycket om historien, men är inte så förtjust i språket. 
Will blir indragen i Skottlands krig mot England och hamnar sedan i Frankrike, där den franske kungen lovat sitt stöd till skottarna eftersom även han har en konflikt med England. Det är mycket intriger i de kungliga hoven och även påven spelar en viktig roll i detta spel. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vargnatts bokhylla

Vilka fina foton till böckerna om Övärlden :)

Svar: Tack! :)
vajb

2015-05-06 @ 18:50:04
URL: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
Postat av: Gabi

Eftersom även jag läst "Äta kakan och ha den kvar" och kände/tyckte precis likadant som du + att även jag älskar (bra) fantasy, så tror jag att jag ska investera i "Övärlden"-böckerna nästa gång jag är i Sverige, förmodar att jag gillar dem också. (Var det inte du som också hade svårt för Sagan om Ringen-trilogin? Jag gillar den inte.) Tack för tipset!

Svar: jo, precis; Sagan om ringen var alldeles för mycket om deras vandring och landskapsbeskrivningar för min smak. Tror du kommer gilla Övärlden-triologin :)
vajb

2015-05-07 @ 09:41:33
URL: http://ibag.blogg.se
Postat av: Beata

älskar lästips!

Svar: :) jag med.
vajb

2015-05-08 @ 10:28:39
URL: http://radarmagazine.se/beata/
Postat av: Anna

Vad fint! Har inte läst så mycket det senaste men nu blev jag sugen på att ta tag i det :)

Svar: ja, det är ganska mysigt å läsa tycker jag :) hoppas du finner nåt bra!
vajb

2015-05-12 @ 11:28:08
URL: http://kvinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0