nytt projekt

Jag har länge velat lära mig virka. Det är något som jag verkligen inte kan. Sist jag virkade var på högstadiet och vi skulle göra en rund liten duk. Min blev allt annat än rund... Sen dess har jag inte använt en virknål, trots att jag har flera i min ägo.
Men nu är det dags! :) 
 
 
På hemsidan CoastCrafts.se finns en pdf om hur man lär sig virka som är gratis att ladda ner. Den verkade så tydlig och pedagogiskt uppbyggd, så jag letade fram en av de där virknålarna och köpte ett garnnystan.
 
 
Jo, men det här ser ju NÄSTAN ut som på bilden... Hahahahaha! Känns som jag har en lång väg att gå och det dröjer nog ett tag innan det dyker upp virkade verk här på bloggen ;)
 
Ha en fortsatt fin tisdag allihopa! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alicia

Hahaha jag känner igen mig i det här. Virka borde ju liksom vara lättare än att sticka för det är mycket mindre att hålla reda på och liksom lättare att rätta fel under gång men jag får bara inte grepp om det på samma vis. Ser aldrig ut som det ska hur rätt jag än tycker jag gör :P

Svar: Skönt å höra att det inte bara är jag :)
vajb

2015-05-06 @ 09:28:14
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Gabi

Du, det här var riktigt skönt att läsa. Du som är så bra på att sy och sånt, liksom! Jag var aldrig särskilt bra på att sy (fast jag gillade korsstygn), men vad gäller virkning så var jag en KATASTROF. Vi skulle också virka en rund duk. Min såg ut som ett misslyckat spindelnät efter en hård storm - fast den blev aldrig ens klar. Den skulle vara vit, men var brun-grå till slut, efter allt fingrande på den under hela högstadiet. Jag minns att när vi hade tråkigt på syslöjden så bad mina klasskompisar mig att ta upp min halvvirkade duk ur syslöjdspåsen (den var liksom ett evigt projekt), så att alla kunde få sig ett gott skratt (jag med!). Du förstår vilken sorglig syn den var. Alltså virkning har varit ett trauma för mig som överskuggat alla mina minnen från syslöjden! Härdomdagen funderade jag på att köpa en såndär basic symaskin de säljer på IKEA för lite smågrejer jag tänkte att jag skulle kunna sy här hemma, men så tänkte jag på mina virkkunskaper och insåg att jag nog är usel på sömnad i allmänhet och köpte den aldrig. Men nu, med denna kunskap om att även du har (haft?) problem med det, så insåg jag att mina virkproblem ju inte behöver definiera mina samtliga syfärdigheter. Så kanske jag vågar mig på att köpa den där symaskinen, trots allt...?

Svar: Det ska du absolut!! Sy är så otroligt mycket lättare! :) Tror det är en sån maskin Hania köpt och sytt alla showkläderna på :)
vajb

2015-05-07 @ 09:37:48
URL: http://ibag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0