vatten

 
I december 2010 gjorde jag linoleumtrycket 'Luft' som jag gav i julklapp till familj och vänner. Förra året kom uppföljaren 'Vatten'. 
Har ni provat göra linoleumtryck nångång? Det är både enkelt och otroligt roligt. Allt man behöver finns att köpa i butiker som säljer konstnärsmaterial. 
 
 
Gör först en skiss på papper och för över till linoleumplattan, tex genom att svärta baksidan av pappret med blyerts. Tänk bara på att trycket blir spegelvänt. Extra viktigt om man gör text. 
Sen är det bara att börja karva bort det som man vill ska vara vitt på bilden. 
 
 
Jag har en bricka som jag blandar till färgen på och som jag sen kan använda som rollertråg. 
 
 
Pappret, som också är köpt i konstnärsbutik, rivs i lagom stora bitar innan man börjar blanda färg. Det är inte nödvändigt att använda detta speciella verktyg för att pressa pappret mot linoleumplattan, men det gör det betydligt lättare att få till ett jämt tryck.
 
 
Voilà!
 
 
Låt bilderna torka ordentligt innan de ramas in. 
 
 
 
Jag gjorde bilderna för att kunna ge bort till nära och kära, men även jag själv har dem hängandes i sovrummet :)

Kommentarer
Postat av: James

SuperSnygg precis som du!

2016-03-03 @ 17:56:38
Postat av: Annica

Åh vad fina de är! Det var hur länge sen som helst som jag gjorde linoleumtryck, nu blev jag inspirerad :D

2016-03-07 @ 18:35:08
URL: http://inspirami.blogg.se
Postat av: H

Wow vad häftigt!

2016-04-14 @ 07:21:02
URL: http://rainbowcreativity.blogspot.com
Postat av: attgoraengote.blogg.se

Snyggt! Jag minns att jag ryckte de där plattorna var ganska kul på bilden i skolan. Använder du någon speciell färg när du trycker?

2016-06-11 @ 08:05:28
URL: http://attgoraengote.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0