grön soppa

 
Jag lagar gärna soppor, dels för att jag tycker det är gott och dels för att de är tacksamma matlådor att ha med till jobbet eftersom det är lätt att värma i micro. Häromdagen testade jag ett nytt recept; 'Vårgrön soppa med ädelost' som jag hittat i tidningen 'Buffé' och den var supergod! :)
   
 
Det här behövs:
 
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 g färsk broccoli
200 g frysta gröna ärtor
100 g färsk bladspenat
9 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1/2 tsk sambal oelek
finrivet skal och färkpressad juice av 1/2 lime
olivolja
salt
 
 Topping:

1 avokado
75 g ädelost
1/2 msk färskpressad limejuice
1/2 dl rostade frön, tex pumpa och solros
 
 
Börja med att skala och hacka lök och vitlök. Hacka broccolibuketterna, skala och finstrimla stjälken (spara det strimlade till toppingen).
 
 
Fräs lök och vitlök i olja i en kastrull. Tillsätt brocccolibuketter, ärter och spenat. Häll i vatten och buljongtärningar. Låt koka ca 5 min. 
Ta från värmen och mixa soppan med stavmixer eller i en blender. Krydda med sambal oelek, limeskal, limejuice och 1/2 tsk salt. 
 
 
Dela, kärna och gröp ur avokadon. Mosa fruktköttet med ost och limejuice. 
 
 
Toppa soppan i tallriken med oströran och strö över broccolistrimlor och frön.
 
Smaklig måltid!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0