vad det blev

 
Mitt första test med granatäppelkärnor var som tillbehör i ett kycklingrecept jag hittade i 'Buffe'. Det blev riktigt gott!
 
Det här behöver du för 4 port:
 
900 g kycklingklubbor
1 fänkål
3 morötter
2 msk olja
salt
örtsalt, peppar
 
1 apelsin
3 msk olivolja
1 msk flytande honung
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk torkad rosmarin
 
granatäppelkärnor
myntakvistar
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 225°C.
Ansa och strimla fänkålen. 
Skala och skär morötterna i slantar.
Blanda tillsammans med olja och salt i en ugnssäker form.
Krydda kycklingklubborna med örtsalt och peppar.
Lägg ovanpå grönsakerna.
Ställ in i mitten av ugnen ca 25 min.
 
Pressa apelsinen.
Blanda juicen med olivolja, honung, vitlök och rosmarin.
Häll över kycklingen och ställ in i ugnen ytterligare 5 min.
 
Garnera med granatäppelkärnor och myntakvistar.
Servera med basmatiris.
 
Smaklig måltid!
 
 
Jag kommer garanterat prova många fler recept med granatäppelkärnor, men först ska jag testa, med de kärnor som blev över den här gången, att frysa in dem, som Gabi tipsade mig om. Så smart! Tack för tipset!
Och Johanna skickade mig den här videon med hur man öppnar ett granatäpple. Tusen tack! Det var verkligen pilligt att göra som jag gjorde... Så för alla er andra där ute som heller inte har full koll, så här gör man:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0