konservlyktor

 
Efter att ha gjort den rostiga lyktan till Monthly Makers februaritema 'Återbruk' så blev jag sugen på att testa andra sätt att använda konservburkar till ljuslyktor. Idén till dessa fick jag här.
 
 
Börja med att rengöra och ta bort etiketten från konservburkarna som man önskar göra till lyktor.
Det kan vara lite trixigt att få bort klistret efter etiketten. Det jag inte lyckades pilla bort fingrarna tog jag med svinto. Funkade bra.
Fyll sedan burkarna med vatten och ställ in i frysen. 
 
 
Medan vattnet stelnar görs mallar till de mönster man vill ha på sina lyktor. 
 
 
 
Tejpa fast mallen runt burken. Det är bra att göra mallen en centimeter för lång på ena sidan så att det överlappar och blir lättare att tejpa ihop. Eftersom jag ville ha ett mönster som gick runt burken fick jag mäta så mönstret mötte varandra. Annars blir det en 'skarv' på den färdiga lyktan och det ville jag inte ha. 
Sen är det bara att börja spika hål. Det är här det finurliga med isen kommer till användning, den ger nämligen motstånd och gör att burkens metall behåller sin form. 
Förutom mönstret spikade jag även två hål mittemot varandra uppe vid kanten eftersom jag vill att det ska bli hängande lyktor. 
 
 
Eftersom min tanke är att de i sommar ska hänga ute så sprayade jag dem med klarlack för att hindra dem från att rosta. Med ståltråd, pyntad med ett par pärlor, skapade jag sedan en upphängningsanordning. 
 
 
I väntan på att vädret ska bli roligare än snöblandat regn, som denna dag har bjudit på, så får lyktorna pynta köksfönstret. 
 
 
Återstod bara att invänta att mörkret skulle sänka sig så att det blev tillfälle att få tända dem :)
 
 
Mysigt! :)
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Lundin

Så mysigt! Är lite dålig på att tända ljus men har funderat på om man inte ska ha några sånna här lyktor på uteplatsen i sommar :)

Svar: :)
vajb

2015-03-06 @ 07:55:42
URL: http://atilio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0