läst i oktober

 
 
 
Läsandet kom helt av sig efter juli månad då jag hade tema 'tjejer'. Tanken var att augusti skulle bli killarnas månad. Det tog mig tre månader att ta mig igenom den läslistan...
Men här är de; i läst ordning:
 
'Mannen från Barnsdale' av Dick Harrison
 
Ljudbok där författaren själv läser sin bok om myten och legenden Robin Hood. Harrison blir lite väl dramatisk in emellanåt i sitt berättande, men annars är det intressant att lyssna på hur han har kommit fram till varför han tror att legenden om Robin Hood bygger på en verklig person. Många andra historiker menar att det är ren fiktion. Men Harrison är övertygande i sin framställning och man får bland annat veta hur legenden har förändrats genom århundranden och varför Robin Hood har gröna kläder :) 
 
'Amatören' av Rasmus Lenefors
 
Det unga stjärnskottet inom politik, Robin Kvist, ska om några timmar ha en tv-sänd debatt inför valet till Europaparlamenet när han får ett mystiskt mail från en förra detta klasskompis. Detta gör att han dras in i en härva av svek, lögner och våld som riskerar att äventyra hela hans karriär. 
Min fantastiskt duktiga bror har skrivit denna politiska thriller. Det har tagit mig en tid att läsa den sen den kom ut och det beror på att jag fick äran att vara bollplank under processen när historien växte fram. Så för att kunna läsa historien utan att vara färgad av det har jag medvetet låtit boken ligga ett tag. Även om jag visste hur det skulle gå är jag imponerad över hur trådarna knyts ihop. Jag gillar även språket, som har en ton av ironi. Jag vet att det är inspirerat av Harlan Cobens böcker om Myron Bolitar, men om man känner Rasmus så vet man att den där ironin dyker upp lite överallt :)
 
'Havsmannen' av Carl-Johan Vallgren
 
Denna historia utspelar sig i Falkenberg i början av 1980-talet och handlar om Nella som kommer från ett struligt hem med alkoholiserade föräldrar. Hennes lillebror bli mobbad i skolan och Nella gör allt för att skydda honom. På så sätt hamnar hon i ekonomisk skuld till mobbarnas ledare. Medan hon kämpar för att få ihop pengarna gör hon en upptäckt av en hemlighet som döljs i hamnen. 
Jag gillar sagor och berättelser där det vardagliga livet fylls med mystik och övernaturlighet så det här borde vara en bok för mig men det är nånting som gör att det inte faller mig i smaken. Även om en historia är fylld av osannolikheter så ska man som läsare uppleva att det är trovärdigt och det lyckas mig inte här. 
Men jag gillar språket och skildringen av syskonkärleken mellan Nella och hennes bror är väldigt fin. 
 
'Flugornas herre' av William Golding
 
Ett gäng pojkar hamnar på en öde ö efter en flygplanskrasch. De försöker organisera sig genom att välja Ralph till ledare. Han poängterar att de måste hålla en eld vid liv så att båtar kan se röken och komma till deras räddning. Men pojkarna är för ostrukturerade för att klara detta uppdrag och snart blir det motsättningar i gruppen. 
Det här är en väldigt hyllad bok och jag hade höga förväntningar, men jag tycker inte att den når ända fram. Språket tilltalar mig inte och jag skulle vilja få veta mer om pojkarnas bakgrund för att få ett sammanhang till varför de handlar som de gör. 
 
'Gudfadern' av Mario Puzo
 
Boken handlar om den sicilianska maffians verksamheter i den undre världen i New York och utspelar sig i mitten av 1900-talet. Vi får följa maffiabossen Don Vito Corleone, hur han byggde upp sin position och de interna och externa konflikter som kantar hans våldsamma liv. De senare leder till att han blir skjuten och hans äldsta, tempramentsfulla son ska ta över, vilket skapar mer problem...
Jag tror inte jag har sett filmatiseringen av denna bok, vilken har kommit att bli mer känd och omtalad än boken, men jag tror jag ska ta och göra det nu. Bara för att se hur väl den följer boken. 
Boken är ingen som kommer att hamna på min topplista, men läsvärd. 

Kommentarer
Postat av: Vicky

vad trist att flugornas herre inte var så fantastisk. har fortfarande inte läst den men har länge velat.

Svar: ja verkligen. Men jag tycker absolut du ska läsa den! Den var inte dålig, jag hade bara förväntat mig mer.
vajb

2015-11-18 @ 02:02:24
URL: http://vickys.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0