grön ärtsoppa

 
Eftersom min frys är i behov av en avfrostning så har jag medvetet börjat använda upp det som fortfarnade ligger där. Häromdagen var det påsen med ärtor som stod på tur. 
Jag letade upp ett recept på 'Grön ärtsoppa' på nätet, men modelerade om det lite för jag kände att jag ville ha lite mer sting i min soppa och jag önskade även göra den laktosfri. 
 
 
Det här behövs:
 
500 g frysta ärtor
2,5 dl matlagningsbas
1 gul lök
2 buljongtärningar
7 dl vatten
chiliflakes
salt och peppar
 
 
Gör så här:
 
Skala och hacka löken.
Koka upp vatten och buljongtärningar i en kastrull.
Lägg i ärtor, lök och chiliflakes.
Låt koka under lock 5 min.
Mixa soppan och tillsätt matlagningsbasen.
Låt koka upp.
Smaka av med salt och peppar.
 
 
Medan soppan kokar kan man passa på att blanda ihop en crème fraiche röra att ha till.
 
 
Det här behövs:
 
2 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
saften från 1/2 citron
2 tsk hackat kryddgrönt
salt och peppar
 
Det blir garanterat godast med färska örter, men eftersom jag hade lite persilja kvar i frysen så passade jag på att använda den :)
Det var första gången jag provade havre crème fraichen och den har en ganska distinkt smak. Var tveksam till en början men det blev riktigt bra. 
 
 
Servera soppan med en klick crème fraiche och en god knäckemacka. 
Smaklig måltid! 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline - 4barns mamma utomlands

Det där ser gott ut även fast jag egentligen inte alls gillar ärtsoppa!


Svar: Det blir en helt annan smak när man gör soppan på gröna ärtor istället för klassisk ärtsoppa på gula.
vajb

2015-09-21 @ 16:30:05
URL: http://carrosungar.vimedbarn.se
Postat av: Annica

Åh vad gott det ser ut! måste testa nån dag, älskar ärtor haha

Svar: Det tycker jag du ska göra! Riktigt gott :)
vajb

2015-10-05 @ 22:51:50
URL: http://inspirami.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0